admin خرداد ۱۳, ۱۴۰۰ 0 نظر

معنای واژه اکازیون

معنی کلی و لغوی اکازیون :

استثنایی، خاص، دارای شرایط ویژه، فرصت آزاد، موقع، وهله،فرصت مناسب،انگیختن، لزوم، موجب،موقعیت باعث شدن،موجب شدن، فراهم کردن

 

به زبان انگلیسی  “اوکیشن” و به زبان فرانسه “اکازیون” تلفظ میشود.

 

حال اگر کلمه اکازیون در معاملات املاک بکار رود چه معنایی به خود میگیرد؟

خانه اکازیون به چه معناست؟

به خانه ای که از نظر قیمت، پایینترین و از نظر امکانات بیشتر یا کاملتر نسبت به دیگر املاک پیشنهادی باشد، خانه اکازیون گویند.

 

این شرایط ویژه برای خانه اکازیون شامل :

ویژه بودن قیمت

ویژگیهای خاص ساخت و سازه

میزان قدرالسهم

نوع کاربری یا منطقه

شرایط پرداخت و خرید

شرایط بومی یا ساکنین اطراف خانه

 

 

ویژه بودن قیمت

اگر ملک مورد معامله شما از نظر قیمتی، قیمتی پایین تر از عرف قیمت منطقه را دارا باشد، به شرط اینکه پایین بودن قیمت آن که معمولا بین 20 الی 30 درصد میباشد، دلیلی بر بی کیفیت بودن سازه نباشد و امکانات مورد نیاز را دار بوده باشد را، خانه یا ملک اکازیون از نظر قیمت خواهیم نامید.

 

بعنوان مثال در یک آپارتمان، در طبقات بالای یک ساختمان بدون آسانسور، هرچند قیمت مناسبی نسبت به واحدهای طبقات پایین را دارا باشند بازهم نمیتوانن در رده ملکهای اکازیون قرار گیرند.

ویژگیهای خاص و کیفیت سازه

اینکه ملک،دید و منظره منحصربفردی داشته باشد،خوش نقشه بودن یا خوش نما بودن سازه،طرحی توسط آرشیتکت معروف؛ تقسیم بندی هوشمندانه و صحیح فضاها و استفاده از مصالح مرغوب و مناسب، همگی از اهمیت نوع و کیفیت سازه بر آکازیون بودن یک بنا، اشاره میکند.

میزان قدرالسهم

هنگامی که ملک مورد معامله دارای قدر السهم زیادی از زمین باشد؛به آن ملک، ملک اکازیون گویند.

با توجه به قدر السهم زمین، ملکی اکازیون است که زمین آن بین شرکای کمتری تقسیم شود،بعنوان مثال ملکی با 300 متر زمین و دارای 4 طبقه تک واحدی از همان ملک دارای 5 طبقه 2واحدی،مسلما ارزش بالاتری دارد، یا بعنوان مثال یک آپارتمان 150 متری که درزمین 600 متری قراردارد و دارای 4 واحد است از قدرالسهم زمین بالایی برخوردار خواهد بود.

 

نوع کاربری یا منطقه

بکر بودن منطقه،تراکم جمعیتی پایین و امکانات بیشتر نسبت به جمعیت منطقه، دلیلی بر اکازیون بودن ملک میباشد.

 

شرایط پرداخت و خرید

یکی از مهمترین دلیلهای به سرانجام رساندن معملات خرید/فروش یک ملک، انعطاف فروشنده در شرایط دریافت مبلغ معاملست حال بصورت اقساطی یا معاوضه با اتومبیل و سایر املاک، یا وام دار بودن ملک با بهای 4 تا 8 درصد.

شرایط بومی یا ساکنین اطراف خانه

وجود همسایگانی با وضعیت اعتقادی، مالی و طبقه یکسان اجتماعی با شما میتواند به مجموعه و منطقه، جهت مدیریت و یکپارچگی تصمیمات ساکنین، نظم خاصی بخشد و ساختمان با چنین شرایطی در اصطلاح، اکازیون است.

———————————————————————————————————————

پیام بگذارید