admin خرداد ۱۳, ۱۴۰۰ 0 نظر

ویلای لاکچری یا اکازیون به چه معناست؟

به احتمال زیاد تا به الان بارها شنیده‌اید که این ملک اکازیون است یا آن ویلا جزو ویلای لاکچری محسوب می‌شود. یا اگر به دنبال ملک ویلا در وب‌سایت‌های معاملات ملکی بوده باشید، با عباراتی مثل خرید ویلای لاکچری، خرید ویلای اکازیون و… مواجه شده‌اید. به طور کلی؛ به ویلاهایی که در آنها از تجهیزات و امکانات رفاهی مدرن استفاده شده باشد، این کلمات نسبت داده می‌شود.

تیم املاک شمال تصمیم دارد تا در ادامه این مقاله اطلاعات مفیدی را درباره این نوع ویلاها با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید ویلا را دارید و یا به طور کلی به این زمینه علاقه مند هستید؛ حتماً تا انتها با ما همراه باشید.

ویلای لاکچری یا اکازیون به چه معناست؟

واژه اکازیون به معنای شرایط خاص و ویژه است؛ بنابراین این کلمه برای ویلاهایی به کار می‌رود که دارای شرایط ویژه هستند و این به این معنا نیست که از تمام امکانات مخصوص برخوردار اند! به طور کلی املاکی که دارای بهترین امکانات و تقریباً تمام ویژگی‌های رفاهی هستند اما با قیمت نسبتاً ارزان فروخته می‌شوند در دسته ویلاهای اکازیون قرار می‌گیرند. اما ویلای لاکچری به ویلاهای گفته می‌شود که در آن‌ها از تمام تجهیزات و امکانات رفاهی مدرن استفاده شده و می‌توان پیشرفته‌ترین تجهیزات را در آن‌ها مشاهده کرد.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود ما یکی از عبارات اکازیون و لاکچری را به یک ویلا نسبت دهیم. این فاکتورها برای هر کدام متفاوت هستند چون هیچ وقت نمی‌توان یک ویلای لاکچری را با قیمت ارزان خریداری کرد. اما همانطور که قبلاً اشاره کردیم؛ برای ویلای اکازیون این امکان وجود دارد. امروزه مشاهده می‌شود که در معاملات ملکی این دو واژه در کنار یکدیگر و به صورت مکمل به کار می‌روند و عموماً افراد این دو عبارت را در یک سطح می‌بینند. در ادامه بیشتر در مورد فاکتورهای تشخیصی هر کدام از آنها با شما صحبت خواهیم کرد.

بررسی فاکتور قیمت در ویلای لاکچری و اکازیون

شاید قیمت یکی از مهمترین فاکتورهای باشند که در زمان خرید ویلا در شمال مطرح می‌شود. شما تصور کنید یک ویلا دارای تمام امکانات رفاهی می‌باشد و در آن از پیشرفته‌ترین تجهیزات به کار رفته است. مطمئناً هزینه‌ای که باید برای خرید این ویلا پرداخت شود، بسیار بالاتر از تکمیل‌های معمولی خواهد بود. فاکتور قیمت برای یک ویلای اکازیون به این شکل است که با وجود امکانات رفاهی اولیه و برخی تجهیزات پیشرفته قیمتی که برای آن در نظر گرفته شده ۱۰ الی ۲۰ درصد کمتر از حد معمول است. بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم قیمت یک ویلای لاکچری یا لوکس عکس از یک ویلا با شرایط اکازیون بیشتر است.

گاهی وقت‌ها ممکن است یک ویلای لاکچری با شرایط اکازیون به فروش گذاشته شود. این موقعیت غیر ممکن نیست چون در بسیاری از موارد به دلیل مشکلات مالی فروشنده و یا یک سری دلایل دیگر، صاحب ملک ترجیح می‌دهد ملک خود را زیر قیمت ارائه کند تا زودتر به فروش برسد.

 بررسی فاکتور متراژ در انواع ویلاها

متراژ یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار بر روی نوع ملک است. برای اینکه این موضوع راحت‌تر درک شود؛ بهتر است با یک مثال آن را مطرح کنیم. شما یک زمین ۲۰۰ متری را در نظر بگیرید که طراح برای این که نهایت استفاده را از فضا داشته باشد، یک ساختمان دوبلکس که جمعاً ۲۰۰ متر می‌شود را به همراه یک حیاط ۱۰۰ متری در نظر می‌گیرد. این نهایت استفاده‌ای است که می‌توان از یک زمین ۲۰۰ متری داشت. پس قطعاً لایق استفاده از واژه اکازیون برای این متراژ هست.

اما فاکتور متراژ در ویلای لاکچری به چه صورت است؟ اصولاً یک اشتباه وجود دارد که هر چقدر متراژ یک ویلای بیشتر باشد، ویلا لاکچری تر محسوب می‌شود! اما این موضوع کاملاً بی پایه و اساس است چون در برخی موارد ویلاهایی در یک متراژ استاندارد دیده شده که به لاکچری ترین حالت ممکن طراحی و ساخته شده‌اند. مثلاً یک ویلا با ۵۰۰ متر زیربنا و حیاط محوطه سازی شده به همراه استخر و جکوزی قطعاً یک ویلای لاکچری محسوب می‌شود.

در صورتی که یک ویلا علاوه بر تجهیزات خوب و متراژ عالی، قیمت خوبی هم برای آن در نظر گرفته شود، می‌توان یک ویلای لاکچری با شرایط و پانسیون را مشاهده کرد. تا به اینجا فهمیدیم که هر ویلایی با متراژ بالا نمی‌تواند یک ویلای لاکچری باشد و نقش متراژ در اکازیون کردن یا لاکچری بودن یک ویلا می‌تواند متفاوت و گاهاً در یک راستا باشد.

 فاکتور امکانات و مشاعات

هر ویلایی با توجه به میزان بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده و طرحی که برای ساخت آن کشیده شده می‌تواند دارای امکانات متفاوتی باشد. امکانات یک ویلا تأثیر مستقیمی بر روی نوع ویلا دارند. امکاناتی مثل استخر، سیستم نورپردازی، آسانسور، زمین بازی، جکوزی، روف گاردن، پارکینگ اختصاصی و… می‌توانند تأثیر مستقیمی بر روی لاکچری بودن یک ویلا داشته باشند. اما به همان اندازه می‌توانند هیچ ربطی به اکازیون بودن شرایط ویلا نداشته باشند!

برای مثال؛ تصور کنید یک ویلا با تمام امکانات در یک قیمت بالا به فروش گذاشته شده است. قطعاً این ویلا بسیار شیک و لاکچری می‌باشد اما آیا دارای شرایط اکازیون هم هست؟ جواب این سؤال تا حد زیادی به اولویت‌های هر فرد بستگی دارد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت نسبت به امکاناتی که برای آن به کار رفته، می‌تواند اکازیون هم تعریف شود.

با این شرایط مشاهده می‌شود هر ویلایی نسبت به تجهیزات و امکانات رفاهی که در آن تعبیه شده، می‌توان یک ویلای لاکچری یا دارای شرایط اکازیون باشد. به عبارت ساده‌تر، واژه اکازیون خیلی راحت‌تر برای یک ویلا به کار می‌رود تا عبارت لاکچری! برای لاکچری بودن حتماً باید سطح ویلا از یک سری استانداردها بیشتر باشد، اما وجود امکانات رفاهی اولیه و یک سری تجهیزات، شرایط اکازیون بودن را فراهم می‌کنند.

 تأثیر شرایط جغرافیایی در لاکچری یا اکازیون بودن یک ویلا

موقعیت جغرافیایی یک ویلا تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آن دارد. به احتمال زیاد بارها در تبلیغات املاک دیده‌اید که میگویند یک ملک با این مشخصات در بهترین نقطه شهر فقط و فقط با فلان قیمت! به نظر شما این جمله به چه معناست؟ آفرین یعنی که این ملک یک ویلای است و نسبت به منطقه‌ای که در آن قرار گرفته قیمت پایین‌تری دارد.

به طور کلی موقعیت جغرافیایی بر روی مواردی مثل فرهنگ ساکنین منطقه، تراکم جمعیت، دسترسی به مراکز رفاهی، تفریحی، آب و هوای منطقه، پاکیزگی، معماری و… تأثیر گذار است. اصولاً مناطق شهری بهتر دارای قیمت بالاتری هستند و ویلاهای اکازیون با توجه به شرایطی که دارند، مشخص می‌شوند. ویلای لاکچری تکلیفشان مشخص است. اصولاً در بهترین نکات هر منطقه قرار گرفتند و دارای امکانات کامل و قیمت نسبتاً بالایی هستند.

 جمع بندی و سخن پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم؛ حالا دیگر به راحتی می‌توانید یک ویلای لاکچری را از ویلای اکازیون تشخیص دهید. همچنین می‌دانید که هر کدام از آنها دارای چه ویژگی‌هایی هستند و علت نامگذاری هر کدام از آنها چیست. امیدواریم که با اطلاع از این مطالب بتوانید تصمیم گیری راحت‌تری در این زمینه داشته باشید.

 

———————————————————————————————————————

پیام بگذارید